Poučme se z citátů mistrů fotografie I.
autor: Michal Srnawww.michalsrna.cz

  Jak již nadpis dává tušit, zaměřím se na moudra světově uznávaných fotografů, kteří se nám jimi snaží něco sdělit. Duše fotografa, a je jedno jakého, je vždy umělecky zaměřena - to znamená, že neexistují hranice nějakých pevných pravidel, kterými bychom se my - fotografové měli řídit. Co nás však v naší tvorbě ovlivňuje, jsou jisté zažité kodexy, kterých se snažíme držet při tvorbě. V různých odborných článcích či učebnicích naleznete nepřeberné množství pouček o tom, jak byste se měli stavět k té a oné problematice týkající se fotografování. Co v nich bohužel nenajdete, je cit.

  Cit pro fotografování, který Vám umožní tvořit krásné a poutavé snímky, mnohdy se vymykající i zavedeným pravidlům. Tyto snímky poté zapůsobí na diváka o mnoho více, než pouhé kopírování "příručky pro fotografy". Říkáte si, jak získat ten cit pro fotografii? Naučí Vás to až zkušenost, nebo... Můžete na sebe nechat zapůsobit slova těch, kteří se dokázali přenést přes zavedené kodexy fotografie a spolu s nimi začali tvořit fotografie neotřelé, takové nad kterými se zastaví každé oko diváka. Myšlenky ukryté v jejich výrocích se pokusím rozebrat v tomto článku. Předem se omlouvám těm, kterým angličtina nepřirostla zatím k srdci - veškeré zde diskutované citáty budou v angličtině. Nemusíte být smutní a nenechte se rozhodně odradit. Pokud to bude jen trochu možné a nebude to na úkor obsahu sdělení - citát Vám, angličtinou naprosto nepoznamenaným, samozřejmě zkusím přeložit.

  V sérii článků "Poučme se z citátů mistrů fotografie" se budu snažit vybrat ty nejzajímavější a nejsrozumitelnější  výroky světových mistrů fotografie a poté k nim napsat svůj názor - pouze můj subjektivní! Vy si můžete citát vyložit naopak úplně jinak a já budu moc rád, když se s Vašimi názory se mnou podělíte v diskusi pod článkem. Zároveň bych rád v citátech zdůraznil, co považuji za nejdůležitější a přirovnal to k pravidlům, které jsou námi fotografy zažité.

  Články s úvahami nad fotografickými citáty budou vycházet nepravidelně, jako vsuvka mezi články věnujícími se fotografické technice. Protože k čemu nám přátelé bude výborná technika, když nebudeme mít potřebný cit k tomu, abychom jí stvořili něco neobyčejného, pro diváka až nadčasového?

  Pojďte si tedy se mnou udělat chvilku... Uvařte si svůj oblíbený čaj či kávu a ponořte se do moudrých výroků našich kolegů - světově uznávaných fotografů. Třeba získáte inspiraci, nový pohled na fotografii, možná i lepší cítění pro tvorbu neopakovatelných obrazů minulosti - fotografií.


Poučme se z citátů mistrů fotografie, díl I.:


"You are lucky if you take one, maybe two good pictures in a year."

- Thomas Hoepker


  Tento citát jsem bez váhání vybral jako první. Odráží skutečnost, že v době, kdy na většině paměťových medií vznikají tisíce snímků v krátkém časovém intervalu, existují i tací fotografové, kteří se snaží tvořit "fotografie" a ne pouze "snímky všeho okolo". Znění citátu "Budete šťastni, pokud vyfotografujete jednu, možná dvě dobré fotografie za rok" vyjadřuje podstatný pohled na fotografii jako uměleckou disciplínu. Jste smutní, že z výletu, kde jste nasnímkovali desítky záběrů není ani jeden dobrý? Vzpomeňte si na tento citát, a pokud se namísto mačkání spouště zaměříte na vžití se do situace, ve které fotografujete, a místo snímkování začnete tvořit, možná pak vznikne fotografie, která společně s pár dalšími bude reprezentovat obrazy zkrášlující Váš interiér. Poté na sebe můžete být pyšní, že namísto tisíců snímků se Vám povedlo za rok pořídit jednu, možná dvě fotografie, které vyčnívají nad ostatními...


"A photograph can look any way."

- Garry Winogrand


  Moudro, které v sobě skrývá tento výrok, si každý vyloží jinak. "Fotograf se může dívat kamkoliv." - autor Garry Winogrand byl pouličním novinářským fotografem, a proto by poselství jeho slov mohlo být spíš aplikováno na novinářskou fotografii. Když se nad tímto citátem zamyslíte, tak zjistíte, že platí v jakémkoliv směru fotografie. Volnosti, kterou nám fotografie poskytuje, bychom si všichni měli vážit a neměli bychom "se dívat" pouze jedním směrem. Fotografujete rádi krajinné celky? Zkuste si uvědomit, že máte naprostou svobodu při Vaší tvorbě a nikdo Vás nenutí se zaměřovat právě na ně. Zkuste se rozhlédnout kolem sebe a hledat záběry, nad kterými by Vás ani nenapadlo přemýšlet. Získáte tak cit pro detaily ukryté všude kolem Vás a Vaše portfolio krajinných celků se zajisté rozroste o nevšední obrazy, kterými oslovíte většinu diváků...

 

"I thought I made a mistake once but it turned out it was a creative moment."

- Scott Fleming


  "Jednou jsem myslel, že jsem udělal chybu, ukázalo se však, že to byl kreativní okamžik." Výrok tohoto fotografa jsem zařadil z jednoho prostého důvodu. Často se snažíme řídit zavedenými pravidly, a jakmile něco vybočuje z jejich mezí, tak to považujeme okamžitě za špatné. Ne vždy však dodržování striktních pravidel vede explicitně k výborné fotografii. Stejně jako mohu říci, že jejich porušení musí vést ke špatné. Pokud se Vám něco na fotografii nelíbí z důvodu porušení různých příruček, nevyhazujte ji prosím hned do koše. Zkuste se na ní podívat okem pravidel neznalého diváka. Není právě to "porušení pravidel" důvod, proč se fotografie odlišuje od ostatních a proč by Vás mohla zaujmout?

 

"When gifts are given to me through my camera, I accept them graciously."

- Minor White


  Při fotografování byste si měli vážit každého okamžiku, který se Vám naskytne v hledáčku Vašeho fotoaparátu a ne zběsile od něj utéci k záběru jinému. Pokud již to, co vidíte v hledáčku, vypadá zajímavě a alespoň trochu cítíte, že by tento záběr mohl být základem výborné fotografie, nepokazte si ho tím, že špatně nastavíte expozici či jiné detaily, které se podílejí na kvalitě fotografie. Tvrzení, že to jde přece "vytáhnout" z RAWu není pravdivé a správný fotograf by měl udělat vše co je v jeho silách, aby to z něj "vytahovat" nemusel. Berte to jako dar, který dostáváte v tom jedinečném okamžiku a že pouze Vy jste hodni ho správně zužitkovat. To je to, co podle mě chtěl říci tento citát: "Když mi jsou dány dary skrze můj fotoaparát, laskavě je přijímám."


"Bad photography, like bad art, is not the fault of the medium, but of the person using the medium."

- Peter Mendes


  Poslední citát plynule navazuje na předchozí, který nám sdělil, jak bychom si měli vážit každé příležitosti, která se nám naskytne v hledáčku. "Špatná fotografie, stejně jako špatné umělecké dílo, není chybou prostředku (fotoaparátu), ale osobou, která prostředek používá." Nezáleží na tom, jak drahou zrcadlovku, objektiv a další části fotovýbavy vlastníte. Ony většinou svoji úlohy při tvorbě fotografie splní. Často lépe než člověk, který ji obsluhuje. A zde je hlavní kámen úrazu většiny nepovedených snímků. Takový fotograf svede vinu samozřejmě na svou techniku, jak jinak... Příkladů bych mohl uvádět desítky, to však není důležité. Co bychom si všichni měli z tohoto citátu odnést je fakt, že vznik výborné fotografie záleží zejména na nás - na tom, jak zdatně umíme ovládat fotoaparát, jaké máme zkušenosti při používání stativu atd... Vyjadřovací prostředek, ať už to je hudební nástroj muzikanta, štětec malíře či fotoaparát fotografa, v naprosté většině chybu neudělá. My však ano...


Více se o autorovi a jeho tvorbě nalezneta na www.michalsrna.cz

Tisk fotografie na plátno

Nejnovější články

Fotokoláž zdarma
Připravili jsme pro Vás nové stránky www.fotokolaz.cz se spoustou šablon pro Vaše fotokoláže zdarma.
Fotografie nejen na dřevo
Fotografie gravírované na různé materiály, dřevo, břidlice, dlaždice,...
Akrylátové sklo
Vaše fotografie adjustované pod čiré akrylátové sklo.

Z prodejní galerie

Odkazy

Prodejní galerie
Autorské fotografie a obrazy k výzdobě Vašich interiérů.
Fotografie ve skle
2D nebo 3d fotografie do skla.
Portét
Vlastní portrét nebo portrét někoho blízkého?

Doporučujeme

Fotoobrazy a fotky, Fotokoláž, Fotky do skla, Fototapety a plakáty, Online sběrna fotografiíFotoobraz - tisk na plátno, Digitální studio